Apa cer...

"Segala kandungan dilaman blog ini, tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang sudah tiada. Segala tulisan adalah hasil
dari catatan penulis atau salinan dari email rakan-rakan, seandainya terdapat persamaan..kami mohon maaf..
sila beritahu kami melalui teguran membina atau email ke jomconteng@gmail.com..terima kasih"
Terima Kasih semua

Jumaat

Warning Malware!


Baru-baru ni aku buka aku punya Blog, tiba2 keluar Warning seperti diatas. (tanpa ada extra gambo tu ya) Aku termenung kejap tengok Warning tu, baca apa yang tertera...Ohh rupa-rupanya aku ada link kat website yang telah secara tak sengaja link ke website yang menjadi Host Malware ni.
So aku klik kat "Safe Browsing diagnostic page" yang warna biru tu untuk mengetahui cerita seterusnya. 


Aku baca sampai abis, Alhamdulillah, Blog yang aku masuk tu bukan hosted malicious, so apa tindakkan aku seterusnya...Hmmmm...
  1. Mula-mula aku keluarkan Blog yang terkena Malware tu dari senarai Link yang aku ada.
  2. Kemudaian aku gunakan AV yang ada kat komputer ni untuk scan komputer kalau-kalau ada yang telah terlepas masuk
  3. Aku cuba berhubung dengan pemilik Blog tu, tapi aku tak de contact number, jadi aku gunakan jalan lain yang mana secara kebetulan dia ada masuk 1 forum dan aku jugak salah seorang ahlinya, melalui forum tulah aku letak msg..harap-harap dia terbaca...(eheheh lah apasal aku tak PM dia aje yek melalui forum tu < serius ni aku baru teringat ni..hahaha)
  4. Akhir sekali aku tido :lol:
sebenonya langkah yang pertama tu aje dah cukup dah, sebab dalam diagnostic tu dah tertulis yang website aku lawati tu bukan host malware ni.

Pada rakan2 yang lain yang ada Link dengan Blog brother tu harap keluarkan sementara waktu dari senarai Link yang selalu dilawati sehingga Blog tersebut selamat di kunjungi supaya rakan2 yang lain dapat melungsuri Blog anda tanpa ada keluar warning...dan kepada pemilik Blog tu, nanti aku PM melalui forum :)



0 teguran membina:

Catat Ulasan