Apa cer...

"Segala kandungan dilaman blog ini, tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang sudah tiada. Segala tulisan adalah hasil
dari catatan penulis atau salinan dari email rakan-rakan, seandainya terdapat persamaan..kami mohon maaf..
sila beritahu kami melalui teguran membina atau email ke jomconteng@gmail.com..terima kasih"
Terima Kasih semua

Jumaat

Pencil and Eraser


Aku ada terima email dari rakan Taman2Syurga, ceritanya menarik...so aku nak berkongsi dengan sesiapa yang membaca blog aku ni, terutama pembaca tegar...anak aku le :) , aku tak nak transletkan cerita ni ke BM sebab aku terima email ni pun dalam BI...Layannnnnn dan renung2kan lah wahai anak-anak :) 
  


Pencil  : I'm sorry.... 
Eraser : For what? You didn't do anything wrong. 
Pencil  : I'm sorry cos you get hurt bcos of me. Whenever I made a mistake, 
               you're always there to erase it. But as you make my mistakes vanish, you lose a part of 
               yourself. You get smaller and smaller each time. 
Eraser : That's true. But I don't really mind. You see, I was made to do this. 
               I was made to help you whenever you do something wrong. Even though one day, 
               I know I'll be gone and you'll replace me with a new one, I'm actually happy with my job. 
               So please, stop worrying. I hate seeing you sad. :) 




I found this conversation between the pencil and the eraser very inspirational. Parents are like the eraser whereas their children are the pencil. They're always there for their children, cleaning up their mistakes. Sometimes along the way... they get hurt, and become smaller (older, and eventually pass on). Though their children will eventually find someone new (spouse), but parents are still happy with what they do for their children, and will always hate seeing their precious ones worrying, or sad. 

This is for all parents out there..... 


Nota Keyboard: siapa jua yang telah menulis cerita ini, aku ucapkan jutaan terima kasih.

6 teguran membina:

Cik TTK berkata...

sangat bermakna..terharu..**

Mohzam berkata...

Betul tu Yan :)
kadang2 kita mudah lupa dengan pengorbanan mak-bapak kita kan :(

* Macam mana nak komen kat Blog awak ya.

aku yang tak femes berkata...

saya komen dalam bm...

pensil salah tulis
pemadam padamkan
pensil salah tulis
pemadam padamkan
pensil salah tulis
pemadam padamkan lagi

lama2 mata pensil tumpul
kena asah jadi tajam

pensil salah tulis
pemadam padamkan
pensil salah tulis
pemadam padamkan
pensil salah tulis
pemadam padamkan lagi

lama2 mata pensil tumpul
kena asah jadi tajam lagi...

bile selalu sangat buat salah
bile pensil selalu kena asah...
lama2 pensil jadi pendek...
bile dah pendek sangat, ia tak bole di asah lagi
bile sudah tumpul, pensil akhirnya tak berguna lagi.

moral : kalau anak2 tak mahu belajar dr silap dan asek wat silap yang sama, lama2 jadilah macam pensil... so sila jadi pensil tekan...

hihihih

Mohzam berkata...

Hahahaha tapikan Ain, kalau macam tu pensil lum jadi kontot pemadam dah bertukar ganti dulu.. :D

::penat oo jadi parent yang anaknya tak mau dengo nasihat...tu yang ada "parent"...pensil lum di asah dah dicampak ke tong sampah

aku yang tak femes berkata...

ape nak wat... kita dulu pun degil jugak... hihihi

Mohzam berkata...

Saya setuju, ain :)

Catat Ulasan