Aku bukan tenaga pengajar di mana-mana Sekolah Memandu, aku cuma ingin berkongsi maklumat, cara pemanduan berhemah di jalanraya khas untuk penunggang motosikal.
Bagaimana bentuk pemanduan tersebut tu sebenarnya terletak pada akal & hati kita (penunggang motosikal). Apa yang kita pernah berlajar di sekolah-sekolah memandu tersebut amat perlu kita praktikkan di jalanraya bagi menjamin keselamatan kita dan pembonceng...jadi kat sini aku cuma nak refresh semula apa yang pernah kita belajar.
Tak lengkap tapi boleh dibuat panduan (kalau betul la..hehehehe)
Mula-mula yang ingin aku sentuh adalah etika berpakaian bagi penunggang motosikal,
Bila menunggang jangan lah hanya berselipar dan berseluar pendek sebabnya kalau jatuh tak ke melecet kawasan-kawasan yang tak dilindungi tu. Pakailah pakaian yang bersesuaian seperti bersepatu dan berseluar panjang (selamat lutut kita kalau jatuh ye tak). Topi keledar misti sentiasa di pakai bila menunggang hatta nak bergerak 100 meter dari tempat asal dan pakai biar kemas ikatan talinya.
Kita lihat gambarajah secara turutan dan lawan putaran jam.
Mulakan dengan bacaan "Bismillah..."
Pusingan angka 8, tujuannya membiasakan diri kita membuat belokan di jalanraya nanti.
Pusingan angka 8, tujuannya membiasakan diri kita membuat belokan di jalanraya nanti.
- Pergerakkan sentiasa bermula dari sebelah kiri
- Tidak melanggar benteng
- Buat 1 1/2 pusingan
- Tidak terjatuh atau roda hadapan tidak terangkat.
- Roda tidak terkeluar dari jambatan
- Kaki tidak mencecah atau pijak jambatan
- Tidak jatuh dari motosikal
- Tidak kurang dari 7 saat
- Tidak melanggar Kon
- Tidak menyentuh atau melanggar benteng
- Kaki tidak mencecah atau terpijak jalan
- Tidak terjatuh atau tayar hadapan tidak terangkat
Disini motosikal di sarankan bergerak dalam kelajuan 35-40km/jam sebelum membrek.
Cara bagi memastikan kita brek dengan betul ialah bila kita berada di garisan mula brek,
Turunkan pulasan minyak sertamerta dan jari-jemari (4 jari atas) bersedia di brek tangan (brek roda hadapan) manakala gunakan hujung sepatu (kawasan jari kaki) tekan brek roda belakang sekuat mungkin (jangan lepaskan) pastikan tayar belakang terseret sehingga hampir berhenti baru tarik brek tangan (brek roda hadapan) bagi memberhentikan motosikal tersebut secara total. Setelah berhenti sepenuhnya baru boleh turun kaki kiri dahulu bagi menampung motosikal supaya tak tumbang.
- Tidak jatuh dari motor atau salah satu roda tidak terangkat
- Membrek didalam kotak yang disediakan
- Tidak melebihi garisan berhenti
- Menggunakan brek kaki (brek roda belakang) dan brek tangan (brek roda hadapan)
Ok, akhir sekali sebelum ujian menunggang di jalan raya, apa yang perlu kita ingat:
- Menggunakan topi keledar dengan betul
- Tidak menghidupkan enjin dalam gear
- Menyalakan lampu hadapan dan belakang
- Melihat ke belakang, kiri dan kanan sebelum bergerak
- Beri keutamaan kepada kenderaan di Jalan Utama/Besar
- Memberi isyarat dengan betul
- Enjin tidak mati lebih 3 kali (dalam ujian le)
- Menggunakan gear yang sesuai
- Memandu di sebelah kiri jalan sahaja
- Berhenti mengikut peraturan pemanduan berhemah
- Kaki tidak mencecah jalan
- Tidak melanggar benteng
- Ingat isyarat tangan; Pelahankan kenderaan guna tangan kanan buat lambaian (bukan macam lambai makwe ye..caranya akan diajar oleh sekolah memandu) 3 kali lambaian; Beri laluan guna tangan kiri hulur secara melintang ke sisi
- Tidak jatuhhhhh dari motor
- Tidak terlibat dalam kemalangan
Jadilah pemandu yang berhemah; ingat orang tersayang. Berhati-hati dijalan raya;
Jalan raya bukan tempat berlumba.
14 teguran membina:
very good...thanx....
U welcome
aku pun nak test..
KLAU LESEN B2 BLH BAWAK MOTO 250CC X..??
Boleh. Lesen B2 khas untuk 250cc kebawah..alang-alang bawak motor 250cc tu..lebih baik amik lesen B Full...lebih kurang aje test dia..cuma guna moto Virago 250cc aje nanti
kalau nak gune kawasaki ninja 250rr bleh x gune lesen B2..
Boleh sangat :)
saya nak tahu cara2 menggunakan gear motor 250cc..
ye lh.....sya bru nk brjinak2 gan mtor 250cc ni...
gear 1 mcm nma?ke atas ke ke bawah?
dan gear seterusnya....
Tanpa Nama: maaf lambat reply untuk cara-cara penukaran gear 250cc boleh rujuk entry bulan feb 2013...maaf :D
umur 16 tahun boleh amek lesen b2 bawah 250cc tak ?
Boleh, kelayakan umur untuk mendapatkan lesen B2 & B bermula dari 16 Tahun manakala untuk kereta 17 tahun
assalam nak nak tanye,2017,B2 msh sameb ke minimum cc die?
Catat Ulasan